tisdag 18 januari 2011

Filmtips: Masjävlar

Masjävlar

-----------------------
Cast: Sofia Helin, Ann Petrén, Kajsa Ernst


-----------------------------



Mia (Sofia Helin) är 30 år, singel och bor i Stockholm. Hon ska resa upp till sina föräldrar som bor i Dalarna och fira sin pappa som fyller 70 år. och dom har en stor överraskning till henne: dom vill ge henne en ganska värdefull tomt nere vid sjön, på villkoret att hon flyttar hem igen. Hennes två systrar Eivor (Kajsa Ernst) och Gunilla (Ann Petrén) får ingenting alls. Detta startar en vild diskussion om vem som har varit snäll och stannat, vem som inte brytt sig alls, vem som tar hand om föräldrarna och vem som har uppoffrat sig och hjälpt till.
Födelsedagsfesten blir bara jobbigare och jobbigare, och till sist blir inget som dom har tänkt......



Jag tyckte: Dom första 10 minuterna var lite sega, eller sega och sega, dom första 10 minutrarna var ganska dåliga. om den hade gått på tv hade jag nog stängt av, men nu hade jag ju hyrt den och ville ändå se klart den, för jag tänkte att har den fått 3 guldbaggar (för Bästa Manus, Bästa Film och Bästa Kvinnliga Biroll) kan den ju inte vara urkass. och det var ju tur att jag tänkte så, för den blev bara bättre och bättre! Jag tyckte att den var lite ytlig först, att alla karaktärerna var lite udda, men det visade sig att filmen hade ett djup man absolut inte trodde att den hade. Och jag håller med dom som ger ut guldbaggar, manuset var bra. Jag skulle nog inte sagt bästa film precis, men bra var den ju, riktigt bra faktiskt. Klart sevärd. Den var sorglig och hemsk, det var nog det jag reagerade mest på och gjorde att jag började tycka att den faktiskt var bra, att den hade starka kännslor, om en film nu kan ha det. Man satte sig in i deras roller (eller jag gjorde rättare sagt) och började fatta hur dom tänkte. Om man bara koncentrerade sig så kom man in i den ganska fort.
Miljön var ganska trist, gav ett ganska smutsigt och gammalt intryck och det gjorde det hela mer.. hm.. intressant. Miljön gör alltid stort intryck på mig, antingen positivt eller negativt, men det har stor betydelse i filmens kännsla tycker jag.

Skådespelarna var bra valda, alla gjorde sitt jobb väldigt bra och man märkte att det inte är några dom har plockat upp bara sådär, utan detta är erfarna människor som mycket väl vet vad dom gör. enda minus var att dom skulle vara systar när det skiljer kanske mer eller mindre 20 år på Ann Petrén och Sofia Helin, men man slutade tänka på det efter ett tag. Denhär filmen var va äldigt bra, bara det att den inte riktigt föll mig i smaken, det var kanske för lite romantik och fantasy i den ;).

Den var inte superduper, men inget bottennapp heller, över medel iallafall.
Betyg: 3/5

Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar