torsdag 13 januari 2011

Filmtips: Arn - Tempelriddaren del 1 & Riket Vid Vägens Slut del 2. och nu:Sammanfattning del 3

Hela berättelsen är helt fantastiskt tycker jag! Och regissören Peter Flinth har lyckats fånga dom intressanta och vackra händelserna som finns i boken, och det är inte lätt att göra alla gånger. Filmerna gav väldigt mycket, det var nästan som att få en snabbkurs i medeltiden. Jag lärde mig lite om Jerusalem också, vilket passar bra med tanke på att vi jobbar med judendomen i skolan.
Det finns fyra böcker om Arn, Skrivna av Jan Guillou:
  1. Vägen till Jerusalem (1998)
  2. Tempelriddaren (1999)
  3. Riket vid vägens slut (2000)
  4. Arvet efter Arn (2001)

I första filmen har dom slagit ihop dom två första böckerna, och den andra filmen har dom bara den tredje boken. Eftersom den första filmen är två böcker blir det lite "knökat", dom försöker få med allt, och det går väl sådär, men dom lyckas iallafall få med nästan alla viktiga detaljer, men om man inte har läst böckerna (jag läste första boken efter jag hade sett filmerna) är det lätt att man förväxlar vissa grejer, och dom har gjort några små missar. I boken har Cecilia rött hår, och i filmen har hon blont, samt att Cecilia Blanka är blond i boken, men i filmen är hon typ brunett. inte för att den detaljen är livsviktig, men den har ändå betydelse.

Filmerna var superduper, men jag måste nog ändå säga att den första boken var strået vassare än den första filmen, men jag tycker ofta att det är så att boken är bättre än filmen. I böcker får man mer tankar och känslor, det gillar jag. Jag håller på med den andra boken, har inte hunnit längre för dom är ganska långa, men jag kämpar på.

Dom hade valt väldigt bra skådespelare, det märktes att dom visste vad dom höll på med. Jag gillar Skarsgårds bröderna, dom är såå bra! Och Joakim Nätterqvist som har rollen som Arn gör ett utmärkt jobb han också! Men om jag ska välja fyra stycken som gör bäst ifrån sig i just dom här två filmerna så väljer jag nog:

Klicka på skådespelarnas namn om du vill läsa mer om dom.

Helheten av allt detta blir högsta poäng från mig! Nästan allt klaffade. Filmerna tycker jag nästan är ett måste att se och böckerna ska man absolut läsa!

Slutbetyg: SOLKLAR 5/5!

Mycket nöje! Kram Daniela :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar