söndag 6 mars 2011

Filmtips: För Kärleken


För Kärleken

-------------------------
Cast: Danny Glover, Tuva Novotny, Stefan Sauk, Peter Gardiner, Ulf Brunnberg, Regina Lund.
----------------------------------

Här får vi under en dag följa 4 stycken stressade personer i deras vardag där precis allt verkar gå fel. Berättaren är en afrikan vid namn Francis (Danny Glover) som har en liten presentaffär med varor från Afrika som han får runt och säljer för att hans fru och två barn ska kunna komma till honom i Sverige.


Karin (Tuva Novotny) och Moses (Peter Gardiner) är ett par med två barn, ganska dålig ekonomi och stress för att karriären ska passa ihop med livet hemma. Moses försöker skicka pengar till sin sjuka pappa i Afrika fast att han och hans familj egentligen är helt pank, men pengarna beslagtas av USA för att hans namn står på en terroristlista.


Bosse Kranz (Ulf Brunnberg) är en programledare som får reda på att han får sparken för att folk vill ha något nytt på TV, så han blir utbytt. Hela hans värld rasar och när han ser sin fru (Regina Lund) med en yngre man på stan blir det bara för mycket.Fet

Francis (Danny Glover) är en man från Afrika som jobbar hårt för att få ihop tillräckligt med pengar för att hans familj ska kunna komma till Sverige, han skriver regelbundna brev till sin fru Alice om hur han har det.

Alla fyra kommer att mötas i ett livsavgörande ögonblick.....


Jag tyckte att den var rörande. Den var sorglig, hemsk, allvarlig, spännande och helt otroligt underbar. Ett väldigt bra och genomtänkt manus hade den också. Man fick ju bara följa dom i en dag, vilket jag förstod först senare, men fast att det var så "kort" tid hann man fatta deras historia, en efter en och jag blev väldigt snabbt deltagande, jag var helt inne i filmen, om någon hade frågat mig vad 1+1 är skulle jag förmodligen ha svarat typ 167.

Jag lärde mig också hur vissa har det och att man ska ta vara på livet. varje liten sekund är viktig, alla val man gör har någon betydelse och man ska ta vara på tiden så länge man kan. Och man förstod verkligen att alla människor är lika, det är vi, oavsett hudfärg, hårfärg eller utseende är vi alla lika.

I ett brev som Francis skriver till sin fru Alice skriver han: "idag upptäckte jag något om människorna här. Ser man under skalet ser man deras rätta färg. Vad man än har sett av dom tidigare så blir man överraskad. dom är precis som vi, deras hud må vara ljusare, men dom gömmer sig i sina bilar, stora hus och kontor". Och det är så fruktansvärt sant. Det är ingen skillnad på folk och folk.

Alltihop berörde mig mycket, det är svårt att säga just vad det var som gjorde mig det, men jag tror att det inte var något specifikt utan helheten. Handlingen, karaktärerna, känslorna, stämningen och miljön.


En helt underbar film som jag tycker att man bara måste se!
Betyg: 5/5!

Hoppas ni gillar den lika mycket som jag!

Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar