måndag 7 mars 2011

Filmtips: Eat Pray Love


Eat Pray Love (Lyckan, Kärleken och meningen med livet)

-------------------------------------


Cast: Julia Roberts, Tuva Novotny, Javier Bardem, Billy Crudup, Richard Jenkins, Sophie Thompson, Viola Davis, James Franco, Mark O'Malley, Arlene Tur, David Lyons m.fl
-------------------------------------


Journalisten Liz Gilbert (Julia Roberts) har allt som en morden kvinna skulle kunna önska sig: en man (Billy Crudup), ett hus och en succé karriär, men hon känner att hon har förlorat sig själv, känner sig förvirrad och letar efter vad hon egentligen vill göra av sitt liv.

Liz bryter upp från sin lugna, trygga och bekväma tillvaro och riskerar allt för att för ändra sitt liv och ger sig ut på en årslång resa till Italien, Indien och Bali för att försöka hitta sig själv och förstå vad meningen med livet är. Hon får många nya vänner, bl.a Sofi (Tuva Novotny) och hennes pojkvän Giovanni (Luca Argentero) som visar henne runt i Rom och sedan blir hennes bästa vänner under hennes tid i Italien. Och Corella (Sohpie Thompson), en ung tjej som Liz lär känna i Indien.

På sin långa resa världen över hittar hon det sanna nöjet i att äta i Italien, kraften att be i Indien och oväntat, den inre friden och balansen av sann kärlek i Bali.

Jag tyckte den var bra och lärorik. Historien bygger på en självbiografi skriven av Elizabeth Gilbert. Själv tycker jag att det är ganska coolt att någon verkligen har gjort dethär, vågat bryta upp och resa över jorden alldeles ensam! Det var kul att ha en svensk med i en film som denhär också, Tuva var grym!!


Den var bra filmad och miljön var väldigt vacker, och jag tyckte Julia var bra på att uttrycka känslor utan att hon behövde säga något om ni förstår vad jag menar. Jag fick kom också på en viktig sak som jag inte har tänkt på så mycket förut, man måste hitta sig själv och bli bästa vän med sig själv. Är jag den jag vill vara? det är aldrig försent att ändra på sig.

En bra film med ett bra budskap, (om den nu egentligen hade något men jag tolkade det så). iaf, det kändes bra att se den och den där härliga och trevliga känslan varade under hela filmen.

Betyg: 5/5!

Mycket nöje! Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar