måndag 7 mars 2011

Filmtips: Bröllopsfotografen


Bröllopsfotografen

-------------------------

Cast: Björn Starrin, Tuva Novotny, Kjell Bergqvist, Johannes Brost, Tomas Tjerneld, Lotta Tejle, Johanna Strömberg, Johan Andersson, Rebecca Scheja, Anastasios Soulis, Marianne Scheja, Erik Lundin, Michael Nyqvist, Jessica Liedberg, Pontus Olgrim.

Regi: Ulf Malmros

-------------------------------

Robin (Björn Starrin) jobbar på sin pappas fabrik i den lilla glesbygden i värmland. När bruket läggs ner börjar han jobba som bröllopsfotograf.


Han får sitt första jobb av kändisen Jonny Björk (Kjell Bergqvist) som vill att han ska plåta ett överklassbröllop i Djursholm. Där träffar han brudens syster Astrid (Tuva Novotny), som också gillar att fotografera. Robin blir kär i henne, men han passar inte in i överklassen där hon hör hemma, så han försöker lära sig alla normer inom vett och etikett, men det fungerar inte så bra....

Jag tyckte: När jag hade sett 10 minuter stängde jag av. jag tyckte att den var tråkig helt enkelt, men efter en dag bestämde jag mig för att ge den en chans till och fortsatte att se och upptäckte att den faktiskt var väldigt bra och att den hade något att säga.

Den plockade upp det där att man ska passa in, någonting som jag har tänkt ganska mycket på. Hur mycket ska man anpassa sig för andra? Hur långt kan man gå innan man slutar vara sig själv? Vill jag verkligen att någon ska gilla mig för någon jag egentligen inte är?


Det kändes som att den var lite sorgligare än vad Ulf Malmros brukar göra den. Han har innan regisserat bl.a Smala Sussie, Tjenare Kungen, Den Bästa Sommaren och Bäst i Sverige. Sussie är ju också ganska sorglig, men det här var lite djupare på något sätt.


+ för: Att det var allvarligt och tog upp saker som kan hända vem som helst, vem som helst kan väl bli kär men inte passa in i hans/hennes omgivning? Jag gillar filmer som har något att säga, och det tyckte jag att den här hade.


- för: Egentligen ingenting jag kan komma på just nu, den kanske var lite seg i början, men det spelar ju ingen större roll eftersom att den blev riktigt bra efter en stund! :)


Betyg: 4,5/5!


Hoppas ni gillar det!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar