måndag 7 mars 2011

Filmtips: Smala Sussie


Smala Sussie
-------------------
Cast: Tuva Novotny, Jonas Rimeika, Björn Starrin, Kjell Bergqvist, Malin Morgan, Lotta Tejle, Michael Nyqvist, Lena Dahlman, Johan Andersson, Anders Blomberg, Nicky Horn, Bengt Alsterlind, Lena Wallman-Alster, Rolf H. Karlsson, Olle Wirenhed, Vilma Rogsten- Zammel.
---------------------------

Erik (Jonas Rimeika) stack från den lilla orten i Värmland, han var trött på att biografen bara visade halva filmer och flyttade till Stockholm. När han får veta att hans lillasyster Smala Sussie (Tuva Novotny) har försvunnit spårlöst åker han tillbaka till sin hemstad för att försöka hitta henne.
Hemma på Bruket är allt som vanligt - kompisarna hänger på pizzerian och dricker hembrännt. Han hittar Sussies gamla bästa kompis Sandra (Malin Morgan) och sin gamla polare Pölsa (Björn Starrin).
Fast att allt är sig likt är allt så förändrat, snart fattar Erik att han ordentliga lillasyster, en gång korad till "Miss Motor", har varit allt annat än präktig sedan han lämnade henne. Innan han hinner blinka är han indragen i en härva av lögner, pengabegär, knark och galenskap.
Jag tyckte: Ja, det blev inte så mycket skrivet om handlingen eftersom det var lite svårt att göra det utan att avslöja för mycket.
Detta var nog en av dom absolut galnaste och konstigaste filmer jag har sett, men den var faktiskt bra om man tänker efter. Det var lite kul att den var på värmländska, en cool dialekt tycker jag! Detta skulle vara en gangsterkomedi, men jag tyckte den egentligen borde varit satt som gangsterdramakomedi haha, krångligt...
Detta var mer drama än komedi tycker jag, den var allvarlig och också sorglig på sina ställen, men den var förstås rolig och överdriven också. Inte riktigt min stil i vanliga fall, men det här var något jag gillade ändå på något sätt. Den tog sig på ett oväntat sätt, man kunde aldrig gissa sig till vad som skulle hända, allt kom så oväntat vilket jag ger ett stort plus för, jag tycker det är roligare när man inte kan gissa sig till vad som ska hända i en film.
Filmen var en blandning som var bra men kanske lite annorlunda, men det är ju bra att sticka ut från mängden. Detta är en film jag sent kommer att glömma, en konstig, rolig, sorlig och annorluna upplevelse!
Betyg: 4,5/5!
Ha det bra!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar