fredag 4 mars 2011

Filmtips: Snapphanar

Snapphanar

--------------------------


Cast: André Sjöberg, Tuva Novotny, Malin Morgan, Jörgen Persson, Samuel Hellström, Adam Lundgren, Anders Ekborg, Gustaf Skarsgård, Peter Andersson, Harald Leander, Jonas Karlström, Kim Bodnia.

Regi: Måns Mårlind & Björn Stein
----------------------------

Skåne 1678. Kriget om Skåne är i full gång mellan Svenskar och Danskar. Kung av Sverige är Karl XI.
En mörk natt förlorar Nils Geting (André Sjöberg) allt som han har kärt. Hans gård sätts i brand och hela hans familj utplånas av svenska soldater förklädda till snapphanar. För att söka hämd ger sig Nils ut på en resa, en resa som kommer göra honom till en äkta snapphane, en modig man som kommer att delta i ett krig om frihet och rättvisa. I början av resan stöter han på snapphanarna Svart-Stina (Malin Morgan) Räddstor (Jörgen Persson) och David och Joshua Swartz (Adam Lundgren & Samuel Hellström), som också vill söka hämnd och få rättvisa. Tillsammans är dom effektiva och snabba, både när det gäller strid och list.


Medan dom kämpar sig fram genom Skåne reser kung Karl XI:s (Gustaf Skarsgård) rådgivare och närmaste man Gabriel Leijonhufvud (Anders Ekborg) runt i Skåne för att få byar att lova att inte hjälpa den danska armén, och med hot och våld lyckas han få dom att gå med på det han vill. Med sig har han två dyrbara saker: Sveriges krigskassa och sin fästmö Hedvig Sparre (Tuva Novotny). Nils och hans vänner får i uppdrag att stjäla krigskassan från Leijonhufvud, ett uppdrag som blir väldigt svårt, och försvåras av en vålnad kallad "den ensamma ryttaren" skoningslöst mördar snapphanar. Dom vill ha hämnd på Leijonhufvud, dom tänker inte ge upp så länge han lever, ska dom få sin chans?........


Jag tyckte: Detta var nog en av dom konstigaste filmer jag någonsin har sett! Fast den var ganska bra, ungefär vad jag förväntade mig, lite under kanske. Det var lite svårt att hänga med ibland, men man fick alltid reda på saker och ting förr eller senare. Den var 2 timmar och 40 minuter lång, vilket jag tyckte lät som en evighet när jag läste på fodralet, men det gick väldigt fort. Det var intressant, blev aldrig tråkig, full fart hela tiden vilket resulterade att man inte alltid hängde med riktigt. Vacker miljö, framförallt tyckte jag att den var ganska verklighetstrogen. Skådespelarna var väldigt bra. jag vet att jag säger det jämt, men jag menar det alltid när jag säger det. Tuva gjorde mycket bra ifrån sig som alltid. (hon är en av mina favoriter). Jag hade aldrig hört talas om huvudrollsinnehavaren André Sjöberg i förut, men han gjorde rollen bra.


Den var ganska våldsam, mycket mer än vad jag trodde, och den var hemsk på ett sätt som jag inte riktigt är van vid. visst några filmer om/med det har jag ju så klart sett, men jag ser ändå mest drama/komedi eller fantasy. Men den var både lärorik och spännande. Konstigt nog är detta en film som jag nog borde gråtit till, men det gjorde jag inte, konstigt, jag brukar ju gråta till allt?...


Filmen fick kritik av bl.a historiken Hanne Sanders för att den bygger på historiska missuppfattningar. hon sa att det bl.a inte fanns någon nationalism i Skåne på 1600-talet. och att dom stolt kallar sig för snapphanar är också helt ohistorisk eftersom det var ett svenskt öknamn. Seriens skapare har struntat i kritiken och menar att meningen var inte att historien skulle bygga på historisk fakta utan underhålla tittare med en bra historia. Källa: Wikipedia


+ för skådespelarna, miljön och handlingen.

- för att det ibland var lite svårt att höra vad dom sa, och det var lite svårt att förstå ibland, och för att den enligt mig ibland kanske blev lite onödigt våldsam och hemsk.


Betyg: 3,5/5 ,
det var en film som absolut inte lämnade mig oberörd, men den var inte min stil.
Mycket nöje!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar