söndag 5 december 2010

Filmtips: The other Boleyn girl

The Other Boleyn Girl.
Cast: Scarlett Johansson, Natalie Portman & Eric Bana.

Kung Henrik VIII:s fru Katarina av Aragonien lyckas inte med att ge England en manlig tronarvinge och Sir Thomas Boleyn ser sin chans att återfå lite status till sin familj. Han idé är att äldsta dottern Anne ska förföra kungen och sedan föda honom en son.

Efter ett misstag från Annes sida går planen snett och kung Henrik blir istället intresserad av systern Mary som redan är gift. Anne har inte en tanke på att ge upp kampen och siktar nu högre än hon borde. hon vill bli Englands nästa drottning. Med sin nya taktik dröjer det inte länge fören hon har lyckats få kungen att bryta med både Påven i Rom och sin fru Katarina, men allt detta har ett högt pris.

Filmen bygger på en verklig historia och är ett tydligt exempel på makt och svartsjuka. Jag har sett en annan filmatisering av den med BBC, men den var inte alls bra. Här hade dom valt fantastiska skådespelare, som fick en relativt tråkig historia till ett spännande drama. Filmen är baserad på en bok The Other Boleyn Girl av Philippa Gregory. Även om an inte är ett dugg intresserad av historia tycker jag att man ska se filmen. Den ger ett starkt intryck och berör. Boken är också helt klart värd att läsa om man vil ha alla detaljer. Jag läste boken innan jag såg filmen och det gjorde att jag lättare förstod filmen eftersom dom går väldigt fort fram där. saker som dom beskriver tar 6-7 år i boken är kanske 1 eller 2 dagar i filmen, och vissa detaljer får man inte alls vilket kan göra så att man blir lite förvirrad. men om man bara är ute efter en skön filmkväll med en intressant och bra film så ska man se denhär!

Jag ger den 3,5/5 i betyg.
Hoppas ni gillar den!
Kram Daniela

Obs! Jag hittade ingen bild som passade i inlägget, så klicka här för att se bilder.

1 kommentar: