måndag 23 maj 2011

Seriespecial:Guds tre flickor



Guds tre flickor
-----------------
Cast: Suzanne Reuter, Karolina Åkerman, Agnes Westerlund Rase, Matilda Andersson, Sofia Ledarp, Jacob Ericksson, Claes Malmberg, Annika Olsson m.fl
---------------------
Genre: Komedi/Drama
Total längd: ca 360 minuter
Antal avsnitt: ca 12
Sändes på: Svt 1
Sändes år: 2009
Går att köpa på: Discshop.se, cdon.se och ginza.se.
-------------------------------
Serien handlar om dom tre 14-åriga tjejerna Lo (Agnes Westerlund Rase), Denise (Matilda Andersson) och Jenny (Karolina Åkerman). Dom är helt vanliga tonårstjejer, har tusen saker att tänka på - skolan, vänner, killar, kärlek, föräldrar och massa andra grejer som gör det omöjligt att koncentrera sig och tänka klart. Också finns ju Gud (Suzanne Reuter) där, och gör allt för att utsätta tjejerna för moraliska och känslomässiga prövningar.

Lo, Denise och Jenny har varit bästa vänner sen dom var små, och trots att dom nu har helt olika stilar, värderingar och intressen är dom fortfarande det. För Denise betyder utseende och status mycket. Hon satsar hårt på att verka självsäker och oberörd av vad andra tycker. Musiktjejen Lo engagerar sig i det mesta och oroar sig över såväl torskens överlevnad i Östersjön som världssvälten. Och så sist har vi Jenny, en helt vanlig tjej som inte riktigt vet vem hon vill vara och som inte sticker ut ur mängden. Över dom vakar Gud som ibland blir uttråkad och hittar på oväntade prövningar i deras liv.


Jag tycker: Varje avsnitt hade budskap, t.ex att man ska ge alla en chans, tro på sig själv eller tala sanning fast att det kan såra andra. Jag gillar sånt, det gör att man tänker mer och det är ju inte helt fel. Jag tycker det var kul att se en serie om tjejer som är ungefär lika gamla som jag. Det var nästan som att se sitt eget liv, kompisar, skolan, utseende och massa andra grejer som man måste ha/känna för att känna sig bekräftad. Den var rolig och miljön var helt normal och trovärdig. Dom hade hittat bra tjejer som var väldigt duktiga och verkligen var sin rollfigur! Jag kände att jag snappade upp dom budskap som fanns i varje avsnitt, så jag lärde mig mycket på att se det också.

Detta var en rolig och bra upplevelse som alla tjejer, kanske 12-16 borde se, för man känner igen sig !

Betyg: 5/5!

Mycket nöje!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar