söndag 27 februari 2011

Filmtips: Tusen Gånger Starkare


Tusen Gånger Starkare
--------------------------
Cast: Julia Sporre, Judit Weegar, Happy Jankell, Hjalmar Ekström, Jacob Ericksson, Göran Ragnerstam, Katarina Cohen, Sten Elfström, Gerd Hegnell, Charlie Gustafsson m.fl
---------------------------
"På en skola finns de snygga, de coola, de nördiga, de tysta, och de som är Tusen Gånger Starkare."
Signe (Judit Weegar) är 15 år och går i nian. Hon är en tyst och blyg tjej, en som aldrig gör väsen av sig. I klassrummet är Signe nästan helt osynlig, hon och dom andra tjejerna låter killarna dominera.
Men en dag börjar det en ny tjej i klassen - Saga (Julia Sporre), en tjej med självförtroende och kraft som inte dom andra har. Saga har aldrig gått i en svensk skola förut. Hon kan inte dom där hemliga reglerna, var dom coola sitter i matsalen, vilka kläder man ska ha, att man ska vara smal och bry sig om sitt utseende, och hon klarar sig bra på det. Hon försöker ändra på de andra, hon vågar det, för hon är tusen gånger starkare än dom. hon vill förändra klassen, så att alla ska våga ta plats. Signe och dom andra tjejerna blir intresserade och hakar på, saker ändras i klassen, tjejerna gör uppror, killarna ska få flytta på sig.
Jag tyckte att detta var en otrolig film. jag kände igen mig. den gav mig inspiration till 100%. Skådespelarna var super, manuset toppen och regissören Peter Schildt visste verkligen vad han gjorde. Jag har egentligen inte så mycket mer att säga. det enda jag kan säga är att jag älskar den här filmen. klockren från början till slut och den lämnade mig absolut inte tom, snarare tvärt om.
Betyg: helt klar 5/5, om jag kunde skulle jag ge den 10000/5, men tyvärr går ju inte det.. ;)
Hoppas ni får lika mycket nöje av filmen som jag!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar