lördag 27 augusti 2011

Filmtips: 127 timmar



127 timmar

-------------

Cast: James Franco, Amber Tamblyn, Kate Mara, Clémence Poésy m.fl

--------------------------------

Handling: Detta är en sann historia om bergklättraren Aron Ralston (James Franco). Aron är ute och klättrar, en sten faller ner och klämmer fast hans högra arm. han har ingen mobil, bara lite vatten, lite mat, en slö kniv och ingen vet var han är. När han sitter fastklämd börjar han gå igenom sitt liv, sin barndom, motgångar, framgångar, saker som han borde ha gjort men inte gjorde och när han har fått umgås med folk han älskar. Alla minnen ger honom styrka och mod och Aron fattar sitt livs viktigaste beslut: han ska överleva!


Jag tyckte: jag hade aldrig sett filmen om inte min kompis hade haft med den till mig när hon skulle sova över, det är inte en sådan film som jag hade hyrt själv. den var psykiskt jobbig att se, man fick panik tillsammans med honom, man kände den smärtan och det lidandet som han kände, usch det var hemskt!


James Franco gjorde rollen fantastiskt bra, han var underbar! vissa filmer kan kännas mycket fejk, vissa inget alls, 127 timmar tillhör den sistnämnda kategorin. jag tyckte att den var otäckt verklig.


Det finns även en bok med samma namn som filmen är baserad på, en självbiografi av Aron Ralston som jag ännu inte har läst, lite för att jag misstänker att den ska vara ännu mer psykiskt jobbig än filmen med tanke på att man oftast får med mycket mer detaljer, beskrivningar och känslor i en bok.


Filmen är regisserad av Danny Boyle och han gjorde verkligen sitt jobb bra! Filmen gick över mina förväntningar, den var mycket bättre än vad jag trodde.


Om man är känslig för blod tycket jag att man kanske ska se filmen ihop med någon och/eller ha en kudde eller filt till hands.


Betyg: 5/5


En film man helst inte borde missa!


Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar