lördag 21 januari 2012

Filmtips: Jag saknar dig



Jag saknar dig

--------------------

Cast: Erica Midfjäll, Hanna Midfjäll, Ludvig Nilsson, Thomas Hanzon, Tom Ljungman, Ola Rapace, Birthe Wingren m.fl

--------------------------

Regi: Anders Grönros

----------------------

Handling: Tina (Erica Midfjäll) och Cilla (Hanna Midfjäll) är enäggstvillingar och bor med sin mamma (Birthe Wingren) och pappa (Thomas Hanzon) i en liten stad nära Piteå. De ska snart fylla 15 år, men det kommer inte Cilla få vara med om, för hon kommer dö innan dess. Hon kommer bli påkörd av en bil, en bil körd av deras kompis Martin (Tom Ljungman). Tina festar, träffar killar och har massor av kompisar medan Cilla ägnar sin tid åt böcker och teater. Hon sätter upp en pjäs och får bandet AiluCrash att spela in musik till den. I hemlighet gillar hon bandets gitarrist och sångare Ailu (Ludvig Nilsson). Detta är berättelsen om Tina som blir lämnad ensam kvar. Hur hon kämpar sig igenom sorgen och saknaden, för hur klarar man egentligen att förlora en del av sig själv?.


Jag tyckte: Om man ska jämföra filmen med boken så måste jag faktiskt säga att filmen var mycket bättre än boken. Det är väldigt ovanligt, jag brukar alltid tycka att böckerna är bättre för att man får mer känslor och tankar där, men inte den här gången. Jag upplevde att boken var lite slarvigt skriven och på så sätt ganska otydlig, men det är bara vad jag tycker.


Jag tyckte det var bra att de inte hemlighöll att Cilla skulle dö, det fick man veta redan 20 sekunder in i filmen. Det gjorde att man var beredd på vad som skulle hända, och jag började tänka och reflektera. T.ex, hur ska Tina gå vidare? Hur ska hon göra det? och framförallt: skulle jag kunnat gå vidare?


En film som gav mig många tankar och jag lärde mig en viktig sak: Man klarar nästan allt, bara man vill se problemet.


Betyg: 5/5


+ Att de hade gjort allt mycket trovärdigt och att de hade lyckats hitta två tvillingar som gjorde det bra och faktiskt nästan var sina roller.


- Inget jag kan komma på nu.


Kram

Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar