söndag 18 mars 2012

Filmtips: Kvarteret Skatan reser till Laholm

Kvarteret Skatan reser till Laholm
------------------------------
Cast: Johan Glans, Vanna Roserberg Synnerholm, David Batra, Rachel Mohlin, Klara Zimmergren, Mads Ousdal, Mikael Syrén m.fl
------------------------------
Regi: Mikael Syrén
Status: Bioaktuell
------------------------------
Handling: Det har gått ett tag sedan vi sist såg vännerna från kvarteret skatan. Ulf (David Batra) har skilt sig från sin Kristina och har nu en ny fru (Klara Zimmergren). Jenny (Rachel Mohlin) som alltid har varit gängets eviga singel har nu hittat en ny kille, Rune (Mads Ousdal) och menar till allas förvåning att hon är beredd att gifta sig med honom. Han är en stenrik norrman med eget flygplan. Ovanpå allting vilar Magnus (Johan Glans) och Fridas (Vanna Rosenberg) relation på kanten till att bli en katastrof.
Allt detta gör så att Jenny hellre åker till medelhavet med Rune och Frida och Magnus känner att de behöver en semester bara för sig själva för att rädda sitt äktenskap. Dock finns det en hake. Ulf ser fram emot vännernas gemensamma semester: två veckor i en stuga i Laholm. Det är en tradition och Ulf har redan bokat en stuga. Han blir ledsen och upprörd när de andra vill ställa in resan, och drar desperat till med en lögn, en lögn som får vännerna att tänka om, men som kommer göra hela semestern väldigt krånglig för honom.
Jag tyckte: Jag har alltid gillat kvarteret skatan väldigt mycket. Jag älskade verkligen tv-serien. Jag saknade Kristina (Ulfs förra fru) mycket här måste jag tyvärr säga. Klara Zimmergrens karaktär var väldigt rolig, men den slår inte Kristina. Filmen var rolig, roligast av alla var Ulf förstås! De hade tänkt på roliga smådetaljer, som kläder och så. Det var en söt sommarberättelse. Och vill man skratta och ha roligt med en vän eller någon annan man tycker mycket om så tycker jag absolut att man ska gå och se den här filmen! De roliga och fyndiga dialogerna och samtalsämnena fanns inte med så mycket här som i deras tv-serie, det saknade jag också. Den var underbart rolig, men den slår ändå inte deras "parmiddagar" i tv-serien. Men nästan!
Betyg: 4,5/5! Solklart sevärd!!
Kram Daniela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar